پر بازدیدترین
خبر های ورزشی
آمار سایت
امروز
-1
دیروز
-1
هفته
-1
ماه
-1
کل
-1
 
کد مطلب: 120050
افزايش ۶۱ درصدي واردات خودرو
تاریخ انتشار : 1393/10/13 10:06:06
نمایش : 1594
براي واردات اتومبيل يک و نيم ميليارد دلار ارز خارج شده است.
به گزارش پايگاه خبري تحليلي پيرغار، تنها چند روز بعد از دريافت دومين کارت زرد نعمت‌زاده از مجلس بابت واردات بي‌رويه آمار رسمي گمرک جمهوري اسلامي ايران حکايت از افزايش واردات دارد. واردات خودروهاي لوکس نيز يکي از مسائل مورد مناقشه وزارت صنعت و نمايندگان مجلس در چند روز اخير بود و آمارهاي جديد نشان از رشد ۶۱ درصدي واردات خودرو در ۹ ماهه ابتدايي امسال نسبت به مدت مشابه در سال گذشته مي‌دهد.

طي ۹ ماهه امسال ۷۱۸۹۶ خودرو به‌ارزش بيش از يک ميليارد و ۴۵۷ ميليون دلار وارد کشور شد که به‌لحاظ تعداد رشد ۶۱ درصدي داشته است. ارزش ريالي واردات بيش از ۷۱ هزار خودرو طي ۹ماهه امسال بيش از ۳۷۰۰ ميليارد تومان بوده است که بيش از ۵۶ درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته رشد داشته است. طي ۹ماهه سال گذشته ۴۴۷۵۵ خودرو به‌ارزش ۹۲۸ ميليون دلار و ۲۲۸۵ ميليارد تومان وارد کشور شده بود. بر اساس گزارش گمرک، در آذرماه سال جاري نيز ۶/۷۴ خودرو به ‌ارزش ۱۶۲ ميليون دلار وارد کشور شد که در مقايسه با آذرماه سال گذشته۱۲ درصد کاهش نشان مي‌دهد.

واردات بي‌رويه و اعتراض مجلس
نعمت‌زاده، وزير صنعت در هفته‌اي که گذشت در مجلس پاسخگوي سوال برخي نمايندگان درباره واردات بي‌رويه بود. نمايندگان از وزير درباره واردات بي‌رويه خودروهاي لوکس پرسيده بودند اما مرور پاسخ‌هاي نعمت‌زاده نشان مي‌دهد وزير صنعت يا سوال را درست متوجه نشده يا اينکه قصد دور زدن سوال را داشته است. نعمت‌زاده در اين باره گفته بود: «در سال ۸۸، ۴۱ هزار و ۱۲۸ خودروي خارجي وارد کشور شده که از اين تعداد ۳۱ هزار دستگاه بالاي ۲۵۰۰ سي‌سي بوده است. در سال ۸۹، واردات خودرو ۴۹ هزار دستگاه بوده و در سال ۹۰ حدود ۳۹ هزار و ۸۰۰ دستگاه خودروي خارجي وارد شده که از اين تعداد ۱۸ هزار دستگاه بالاي ۲۵۰۰ سي‌سي بوده است. در سال ۹۱ دوباره واردات خودرو افزايش يافته و ۴۵ هزار دستگاه خودروي لوکس وارد کشور شده که از اين تعداد، ۱۶ هزار دستگاه بالاي ۲۵۰۰ سي‌سي بوده است».

وي با اشاره به افزايش چشمگير واردات خودرو در ابتداي سال ۹۲ افزوده بود: در دولت قبل ۷۸ هزار دستگاه خودروي لوکس وارد کشور شده که از اين تعداد ۴ هزار دستگاه بالاي ۲۵۰۰ سي‌سي بوده است. اتفاقا واردات خودروهاي لوکس در دولت يازدهم کاهش يافته و در ۸ ماه ابتدايي امسال تنها ۱۳۲ دستگاه خودرو وارد کشور شده که عمدتا متعلق به سفارتخانه‌هاي خارجي بود، طبق قانون سفارتخانه‌هاي خارجي مي‌توانند خودروهاي مورد نظر خود را وارد کنند.

در راستاي کنترل واردات کالا، دولت در ابتداي امسال تعرفه واردات را افزايش داد تا کالاهايي که در گمرکات مانده بود با پرداخت تعرفه بيشتر ترخيص شود. سال جاري حدود ۳۵ دستگاه خودرو که در گمرک مانده بود، متروکه اعلام شد و گمرک آنها را به مزايده گذاشت که وزارت صنعت با مصوبه هيات وزيران اين خودروها را مسترد کرد. متوجه شديم که چندين دستگاه خودروي لوکس امسال وارد تهران شده است، موضوع را بررسي کرده و مشخص شد اين خودروها از مناطق آزاد وارد تهران شده ‌است.

بنابراين مصوبه ديگري را در هيات وزيران گرفتيم تا خودروهاي لوکس فقط مجوز حضور در مناطق آزاد را داشته باشند. در سال ۲۰۱۳، ۱۶۵ هزار خودروي بالاي ۲۵۰۰ سي‌سي در کارخانه پورشه توليد شده که تنها ۶ دستگاه از اين خودروها وارد ايران شده‌ است، چطور ادعا مي‌کنيد نيمي از خودروهاي ساخته‌شده توسط اين کارخانه وارد ايران شده‌ است؟ البته زهره طبيب‌زاده‌نوري، نماينده مردم تهران نيز در واکنش به سخنان نعمت‌زاده به بيان انتقاداتش از عملکرد وزارت صنعت، معدن و تجارت درباره واردات برنج و کالاهاي اساسي پرداخت و گفت: در ۹ ماهه اول امسال، ۴۴ هزار و ۶۴۷ خودروي سواري معادل ۹۲۴ ميليون دلار وارد کشور شده است که عمدتا شامل خودروهاي لوکس بوده است. واردات خودروهاي لوکس در يک‌سال اخير ۳۰ درصد افزايش داشته است و ظاهرا ۵۰ درصد پورشه گرانقيمت دنيا در ايران است.

آمارها چه مي‌گويد؟
طبق آمار گمرک در ۹ ماهه ابتدايي امسال به اندازه ۶ هزار و ۵۰۷ ميليارد و ۷۹۶ ميليون و ۱۴۵ هزار و ۶۳۹ تومان خودرو وارد کشور شده است که ۵۶ درصد بيشتر از مدت مشابه سال گذشته است.

وزير صنعت در پاسخ به نمايندگان مجلس که از واردات بي‌رويه خودروهاي لوکس انتقاد داشتند گفته که واردات خودروهاي بالاي ۲۵۰۰ سي‌سي ممنوع شده و از واردات چند خودروي سفارتخانه‌ها و مناطق آزاد خبر داده است.

گويا وزير صنعت نمي‌داند خودروهاي لوکس بسياري هستند که حجم موتور آنها کمتر از ۲۵۰۰ سي‌سي است و به جاي پاسخگويي در اين باره و ارائه آمار واردات خودروهاي لوکس زير ۲۵۰۰ سي‌سي يا ارائه آمار واردات خودروهاي لوکس بالاي ۲۵۰۰ سي‌سي در مناطق آزاد پاسخ‌هاي ديگري داد.

به هر حال واردات خودرو همچنان در حال افزايش است و گويا هيچ برنامه‌اي براي کنترل واردات بي‌رويه در حوزه خودرو و ساير حوزه‌هاي اقتصادي مانند کشاورزي در وزارت صنعت وجود ندارد.

انتقاد از خدمات پس از فروش خودروهاي وارداتي
بسياري از شرکت‌هاي واردکننده خودرو خدمات پس از فروش مناسبي به خريداران محصولات خود ارائه نمي‌دهند.

محمد جعفري، رئيس انجمن ملي حمايت از حقوق مصرف‌کنندگان در اين‌باره گفت: برخي از خودروهاي وارداتي توسط واردکنندگان متفرقه وارد شده و اساسا فاقد خدمات ضمانت (گارانتي) هستند. وي با بيان اينکه خريداران اين خودروها در زمان خرابي خودرو با مشکل خدمات گارانتي روبه‌رو مي‌شوند، خاطرنشان کرد: علاوه بر آن مالکان خودروهاي داراي گارانتي نيز به خدمات پس از فروش مناسبي دسترسي ندارند.

وي ادامه داد: براساس برخي گزارش‌ها، برخي از قطعات خودروهاي وارداتي در تعميرگاه‌هاي شرکت واردکننده موجود نيست و مالکان خودروها بعضا يک ماه براي واردات قطعه معطل مي‌شوند. وي افزود: برخي شرکت‌هاي واردکننده خودرو محدوديت‌هاي خارجي را دليل کمبود برخي از قطعات يدکي عنوان مي‌کنند اين در حالي است که اگر اين شرکت‌ها مي‌توانند خودرو وارد کرده و بفروشند پس مي‌توانند قطعات يدکي آن‌را نيز تامين کنند.

جعفري با بيان اينکه برخي شرکت‌هاي واردکننده خودرو تنها به دنبال فروش خودرو بوده و چندان به کيفيت خدمات پس از فروش اهميت نمي‌دهند، تصريح کرد: متاسفانه نظارت چنداني بر عملکرد اين شرکت‌ها وجود ندارد بنابراين سازمان‌هاي نظارتي بايد نظارت‌هاي خود را در اين حوزه افزايش دهند.
 
 
 
ارسال کننده
ایمیل
متن
 
شهرستان فارسان در یک نگاه
شهرستان فارسان در يک نگاه

خبرنگار افتخاري
خبرنگار افتخاري

آخرین اخبار
اوقات شرعی
google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html google-site-verification=sPj_hjYMRDoKJmOQLGUNeid6DIg-zSG0-75uW2xncr8 google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html